Våra yogaklasser

Denna sida håller på att uppdateras från 22-08-06

Yinyoga

Yinyogan är en lugn, meditativ yogaform där vi håller positionerna i ca 3-5 minuter. Genom att hålla kroppen i samma position under längre tid kommer vi åt faschian (som är en del av bindväven), leder, ligament och är känd för att kunna släppa djupt liggande spänningar i kroppen

Måndagar kl 19:00 - 20:15 Tisdagar kl. 16:30 -17:30 Torsdag kl 19:30 - 20:30

MjukYoga

MjukYoga har mjuka och inkännande yogapositioner och passar er som vill utöva en lugn och mjuk yogaform som hjälper dig att hålla kropp och sinne i balans. I MjukYoga är det utövar vi asanas (positioner) för ny energi, hormonellbalans och rörlighet i kroppen, rygg och axlar.

Måndagar kl 17:30-18:30

Yoga på stol

Lika passförklaring som på MedicinskYoga förutom att i denna klass sitter alla på stol.

Pensionärer / seniorer , FaR och heltidsstudenter har 10 % på alla kort mot intyg.

Tisdagar kl 11:00-12:00

Hormon Yoga

Hormonyoga är en holistisk yogaform där vi fokuserar på kroppens endokrina (hormon)system. Här är yogapositionerna utformade för att balansera bla hypofysen, sköldkörteln, binjurarna och äggstockarna. En orsak av hormonell obalans är stress och därför är yogapasset mycket lugnande och stressreducerande.
Hormonyoga finner du som kurs, under kursen pratar jag lite kort om hormoner och vi har varje pass körtelfokus. Som veckoklass erbjuder vi Mjukyoga som har pass utformade för hormonell balans.

Kurs pågår nu.
Maila gärna ditt intresse för nästa kursstart.

Ashtanga
Yoga

Ashtangayogan är en kraftfull dynamisk yoga. Ashtangans positioner följer alltid en bestämd ordning där varje position förbereder kroppen för nästa position så kroppen och sinnet öppnar upp och balanserar energiflödet.

Ashtanga
Mysore

Mysore är Ashtangayogans mål. Alla yogar i egen takt efter sin egen andning. Läraren finns i klassen och justerar och assisterar dig utifrån där du är och på så sätt blir yogan individuell.

Medicinsk
yoga

MedicinskYoga är en mjukare form av Kundaliniyoga och är djupverkande yogaform som stöder kroppens självläkande förmåga. Yogapositionerna är enkla och kan anpassas till att passa alla. Passet har mjuka och inkännande rörelser för ökad rörlighet och cirkulation i kroppen. Passet har längre vila mellan övningarna tillsammans med andning- och meditationsövningar. MedicinskYoga passar dig som har besvär från knän, höfter, rygg, nacke, axlar eller huvudvärk. Inga förkunskaper krävs. Du kan även sitta på stol i detta pass.
Pensionärer / seniorer , FaR och heltidsstudenter har 10 % på alla kort mot intyg.

Fredagar kl 11-12

Gongvila
Gongbad

Ljudvibrationerna från en gong har i tusentals år använts för att minska stress, lugna sinnet och ge djupare återhämtning.
Gongvila, avslutar klassen och vibrationerna från gongen hjälper kroppen att släppa stress och spänningar .
Gongbad finns som workshop här vilar vi till gongens vibrationer under en längre stund.

Ashtanga
Ledd
Primary

Ledd klass i ashtangayogans första serie. Du behöver inte kunna hela första serien utan modifierar positionerna och anpassar dem utifrån där du är.

Du stannar upp och tittar och provar dig fram under lärarens ledning.

Pranayama
Breathwork

Pranayama är sanskrit och betyder andningsövningar. Här utövas en serie andningsövningar som balanserar kroppen och lugnar sinnet. Genom pranayama / meditation kan vi både få en avslappnande effekt som att få energi. Några av hälsofördelarna med pranayama är: Förbättrad sömn, bättre koncentration, minskad stress, lugna nervsystemet.

Onsdagar kl 17:30 - 18:30

Kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en yogaform där meditation, rörelser och andningstekniker används för att frigöra energi i kroppen för att skapa inre balans. Övningarna kan vara såväl fysiskt krävande som lugna och återhämtande, beroende på passets inriktning.

Medicinsk-, Mjuk- och HormonYoga är mjukare form av Kundaliniyoga