Om du inte har yogat förut men är sugen på att göra det, då är detta passet för dig. Lugna rörelser för dig framåt i passet och du kommer sakta märka hur du utvecklas och blir starkare. Det handlar främst om fokus, andning och att lära känna din kropp.

Detta pass passar även dig som inte vill ha den ansträngande yogan. Du vill mjuka upp på ett sätt som gör dig varm i kroppen, mer flexibel, förbättra hållningen och minska spänningar. Det passar även dig som fött barn.

Yin Yoga
- närvaro och stillhet

Yinyogan fokuserar på yindelarna genom bindväv. Det kan vara skelett, ligament och inre organ eller bindväven i sig. Positinerna är enkla och utförs nästan alltid liggande eller sittande eftersom det är viktigt att vara passiv. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro. 

 

Den är har visat sig hjälpa ryggvärk, nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Vi fokuserar dessutom på andningen och låter mindfulness (viapassna meditation) finnas med genom hela passet för att lugna och stärka kroppen.

 

Fri meditation
-aktiv vila för alla
Ashtanga
- stabil och flexibel

Ashtanga är en dynamisk yogaform och beskrivs ofta som en av de mest fysiskt krävande yogaformerna. Men det är en individuell praktik som endast är så fysisk som du väljer att den ska vara. En position kan se ut på många olika sätt och det är viktigt att du lyssnar på din kropp. 

I ashtangayoga utförs ett visst antal positioner i en bestämd ordning, där andningen synkroniseras med rörelserna i ett flöde, så kallad vinyasa. På så sätt kommer du in i kroppen och nuet via andetaget och fokus. Styrka och mobilitet är ledord för ashtangan. Det handlar inte om prestation - så ha tålamod med kropp och sinne.

 

Vinyasa
- andas med rörelse

Balans, styrka, smidighet och andning är ledorden. Ett fysiskt yogapass blir sällan likadant. Mycket beroende på lärarens varierande upplägg, men också på upplevelsen under själva utförandet som är beroende av dagsformen och hur du mår just i stunden.

 

Detta är fysisk och flödande yoga där olika positioner binds ihop till ett skönt flow. Klasserna stärker och smidiggör muskler och leder och stillar sinnet. Vi följer andetaget genom hela passet.

Oavsett om det är stressigt eller inte, oavsett om du känner oro eller är lugn som en filbunke behövs meditation eller mindfulness för att vara i nuet. 80% av våra liv sker på autopilot, vi vill ju uppleva mer, vara i stunden, fånga den och för det kan det behövas träning. Ibalnd är det lättare i grupp. Här får du i alla fall dels bli guidad och dels meditera i grupp.

Kom ihåg att det tar tid. Varmt välkommen till en skön, stilla stund. Eller galen.